despre turnatori

Mihai Cimpoi

„Desigur, trebuie să reluăm asemenea discuţii publice, pentru a scoate la lumină adevărul. A existat poliţie secretă. În special intelectualii au fost cei reprimaţi, exilaţi, marginalizaţi şi mereu monitorizaţi. În acest sens, e nevoie odată şi odată de promulgarea legii lustraţiei, pentru  deconspirarea celor care au lucrat cu securitatea. Şi scriitorii securişti trebuie aflaţi, dar şi adevărul despre cei care au contribuit la deportări. Bunăoară, eu am aflat că din satul meu au fost deportate peste 500 de persoane!
Alexei Marinat, spre exemplu, s-a întâlnit cu fostul său călău, care l-a anchetat cândva. Respectivul are în prezent o pensie cam de 40 de ori mai mare decât a scriitorului, fost deportat. În mod firesc, ne întrebăm: cum e posibil aşa ceva?
Eu cred că majoritatea scriitorilor noştri nu au colaborat cu securitatea. Desigur, au existat şi dintre cei care au fost implicaţi în asemenea activitate, într-o formă sau alta. Eu fiind în anii `90 deputat în parlament, i-am solicitat ministrului Securităţii, Anatol Plugaru, propriul meu dosar. El mi-a dat un sfat prietenesc: să nu mai insist, pentru că m-au turnat chiar prietenii. Eu i-am urmat sfatul. Prin urmare, dacă prietenii mei sunt scriitori, deducem logic că ei m-au turnat.
În ceea ce priveşte scrisul din acea perioadă, aici e de menţionat cenzura politică din conştiinţa noastră. Nu-i vorba numai de turnătorie sub formă de scrisori sau declaraţii. Bunăoară, niciunul dintre scriitorii noştri nu a îndrăznit să menţioneze foametea sau aşa-zisele pete albe ale istoriei, deportările, colectivizarea. Dimpotrivă, sunt scriitori care au îmbrăţişat aceste procese negative.
Bineînţeles, cei bănuiţi există şi aceasta va tensiona relaţiile dintre noi, în cazul dacă vor fi deconspiraţi. Va apărea un sol favorabil şi pentru exagerări şi interpretări. Întâi de toate, trebuie explicat oamenilor exact ce înseamnă colaborarea cu securitatea. Aş aminti cazul poetului Cezar Ivănescu, care a fost acuzat de scriitorul Mircea Dinescu la televiziune că a colaborat cu securitatea, fără a aduce nicio dovadă. După aceasta a şi urmat decesul lui Cezar Ivănescu. Când se învinuiesc oamenii fără niciun motiv, apare necesitatea de a defini exact ce înseamnă colaborare cu securitatea”.

Lasă un răspuns

